Digitalisierte Bestände UB Wien Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Die Schule der Zukunft

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

CC BY-NC: Attribution-NonCommercial 4.0 International. You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Die Schule der Zukunft

Multivolume work

Persistent identifier:
AC04024156
Title:
Schweizer Zeitfragen
Place of publication:
Zürich
Year of publication:
1877-1935
Document type:
Multivolume work
Collection:
Printed Works 20. Century
Copyright:
Universitätsbibliothek Wien

Volume

Persistent identifier:
AC07792794
URN:
urn:nbn:at:at-ubw:g-124507
Title:
Die Schule der Zukunft
Sub title:
eine Arbeitsschule
Author:
Seidel, Robert
Place of publication:
Zürich
Publisher:
Füssli
Year of publication:
1919
Scope:
57 S.
Language:
German
Document type:
Volume
Collection:
Printed Works 20. Century
Copyright:
Universitätsbibliothek Wien
License:
CC BY-NC 4.0
Number of digitised pages:
78

Chapter

Title:
3. Selbstgefühlt, selbstgedacht und selbsterfahren.
Structure type:
Chapter
Number of digitised pages:
2

Contents

Table of contents

  • Schweizer Zeitfragen
  • Die Schule der Zukunft
  • Cover
  • Title page
  • Vorwort zur 3. Auflage. Die neue Gesellschaft fordert eine neue Erziehung.
  • Inhaltsverzeichnis.
  • 1. Die Vaterschaft der Idee der Zukunftsschule.
  • 2. Eigenes von Kerschensteiner und doch Altes.
  • 3. Selbstgefühlt, selbstgedacht und selbsterfahren.
  • 4. Das grösste Problem. Buch und Arbeit. Begabung und Psychologie.
  • 5. Anschauung und Arbeit.
  • 6. Warum die Arbeit den Schulen fremd war?
  • 7. Das soziale Bedürfnis nach Arbeitsschulen.
  • 8. Zeichnen, Arbeit und Kunstbildung.
  • 9. Arbeit, Technik und Erfindungen.
  • 10. Arbeit und Charakterbildung.
  • 11. Die Zukunftsschule und die Zukunftsgesellschaft.
  • 12. Die Zukunftsschule und der Zukunftsstaat.
  • Advertising
  • Advertising
  • Die Schule der Zukunft eine Arbeitsschule
  • Cover

Full text

18 
gedacht, selbst erfahren und selbst getan hatte, und er 
übte scharfe Kritik an der Lern- und Wissensschule. 
Er sprach von sich und seinen Taten. Mit vollem Recht, 
denn es liegt Wahrheit in Goethes Wort: 
Nur die Lumpe sind bescheiden, 
Männer freuen sich der Tat. 
Der Demagog gebärdet sich auffällig bescheiden; der 
Tüchtige ist bescheiden, aber er scheut sich nicht, von 
seinen Gefühlen, Gedanken und Taten zu reden. 
So wie Kerschensteiner sprach, so spricht eine Persön 
lichkeit, so spricht ein Mann mit eigener Gedankenwelt. 
Was ein solcher Mann spricht, das fesselt, das regt an, das 
belebt und wirkt. 
Herr Kerschensteiner hat die Haupteigenschaften eines 
Pädagogen: Liebe zu den Kindern, Liebe zum Volke und 
jene hohe Moral des Dienens und des Lebens für andere. 
Diese Eigenschaften des Herzens haben seinen|Kopf erleuchtet, 
und so hat er wichtige Wahrheiten selbst gefunden. Seine 
Gefühls- und Denkweise ist altruistisch, was gleichbedeutend 
ist mit sozialistisch. Wir drücken ihm für diese gute Ge 
sinnung warm die Hand und wünschen ihm noch lange 
Licht und Kraft zum Wirken für die Zukunftsschule, für die 
Arbeitsschule. 
4. Das grösste Problem. Buch und Arbeit. 
Begabung und Psychologie. 
Der griechische Philosoph Plato hat es zuerst ausge 
sprochen, und der Franzose Rollin und der Deutsche Kant 
haben es wiederholt, dass die Erziehung das grösste Problem 
ist und das schwerste, was dem Menschen aufgegeben werden 
kann. 
Wer nun die Erziehung reformieren, wer die Schulen 
umgestalten will, der muss auch sagen, welchen Zweck die 
Erziehung haben soll.
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

u:search DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How many grams is a kilogram?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.